Onderwerpen ‘K’

0

Kaas Kattenhaar | Kijken | Kleding | Klonen | Koran Kopen en verkopen | Kunstmatige bevruchting |


Kaas

1.Vraag: Sommige kaasproducten (in niet-Islamitische landen) bevatten stremsel van een kalf of een ander dier. Wij weten niet of het dier volgens de sharia (Islamitische wetgeving) is geslacht, wij weten ook niet of het stremsel veranderd is in een ander product. Is het toegestaan om deze kaas te eten?

Antwoord: Het is toegestaan.

2.Vraag: Hoe zit het met kaas wat geïmporteerd is uit niet–Islamitische landen, ik weet niet hoe deze kaas is bereid of van welke ingrediënten het is gemaakt.

Antwoord: Het is toegestaan om deze kaas te eten.

3.Vraag: (in geval van) geïmporteerd kaas uit niet-Islamitische landen, en het is bekend dat het kaas stremsel (anfahah) van een kalf of een jonge geit, of een enzym van een dier bevat, is het dan toegestaan om het kaas te consumeren?

Antwoord: Er is geen bezwaar in het consumeren van de eerste twee, en ook voor de derde (dierlijk enzym), tenzij het bekend is dat het afkomstig is uit een dier dat niet op de Islamitische wijze is geslacht.

 


Kattenhaar

1.Vraag: Wat is uw uitspraak over kattenhaar op de kleding van een persoon tijdens de salaat (gebed)?

Antwoord: Kattenhaar maakt het gebed niet ongeldig.

 


Kijken

1.Vraag: Mag ik naar een vrouw kijken waarmee ik van plan ben te trouwen in de toekomst? Ik bedoel, kan ik naar haar lichaam kijken om te zien of zij geschikt is voor mij? Er is een mogelijkheid dat ik met haar trouw als ik haar leuk vind.

Antwoord: Als er een kans is dat je met haar zult trouwen, mag je één keer naar haar kijken.

2.Vraag: Is het kijken naar het gezicht van je moeder Ebadah (soort van aanbidding)?

Antwoord: Ja, zoals er vermeldt staat in een overlevering: Als je naar het gezicht van je moeder kijkt uit respect en vriendelijkheid, is het eensoort vanaanbidding

3.Vraag: Is het toegestaan voor een moslimman om naar een gemixt zwembad te gaan, met de kennis dat er ook vrouwen met badkleding aanwezig zijn en niet zullen luisteren naar andermans waarschuwing?

Antwoord: Het kijken, zonder slechte gedachtes of wellustige intenties naar vrouwen die onfatsoenlijk gekleed zijn (en die niet naar jou willen luisteren als jij ze wil waarschuwen) is toegestaan, maar op basis van verplichte voorzorgsmaatregel is het absoluut verboden om naar zulke plekken te gaan.

 


Kleding

1.Vraag: Juristen hebben verordend dat het verboden is (voor mannen) om pure en natuurlijke zijde te dragen. Is het toegestaan voor een man om zijde te dragen dat vermengd is met ander materiaal, als dat kledingstuk een stropdas is (of een normale das/band)? En is het verboden voor mannen om een stropdas te dragen die van natuurlijke of pure zijde is gemaakt?

Antwoord: Het is niet verboden om een das te dragen, zelfs als deze van pure zijde is, omdat het niet (genoeg materiaal is) om de geslachtsdelen te bedekken die bedekt moeten zijn (in gebed). Wat betreft het item dat vermengd is met ander materiaal voor zoverre dat het niet als “pure zijde” beschreven kan worden, is het toegestaan om te dragen, zelfs als het (groot genoeg is om) de geslachtsdelen te bedekken die bedekt moeten zijn (in gebed).

2.Vraag: Hoewel sommige fabrikanten op hun producten schrijven dat ze van natuurlijke zijde zijn gemaakt, twijfelen wij aan een dergelijke bewering om de lage prijs van de goederen. Is het toegestaan voor ons om een dergelijk item te dragen en er de salat in uit te voeren (het gebed)?

Antwoord: Bij twijfel (of de zijde puur is), is het toegestaan om het te dragen en de salat (het gebed) in uit te voeren.

3.Vraag: Is het toegestaan om kleding te dragen met afbeeldingen van bedwelmde dranken als promotie om deze te drinken? Is het toegestaan om dergelijke items te verkopen?

Antwoord: het is verboden om ze te dragen en te verkopen.

4.Vraag: is het toegestaan voor een man om een horloge te dragen die delen bevat die van goud gemaakt zijn, of een horloge met een band dat van goud gemaakt is? Is het toegestaan om de salat (het gebed) hiermee te verrichten.

Antwoord: Het is toegestaan om het eerste item te dragen en ermee te bidden, maar niet de tweede.

5.Vraag: wij moslims in Europa kopen schoenen, riemen en andere kledingstukken gemaakt van leer die mogelijk van dieren afkomstig zijn die gedood zijn op een niet-islamitische wijze. Zo nu en dan worden zulke items vanuit islamitische landen geïmporteerd of verkregen van islamitische slachthuizen hier (aangezien er enige islamitische slachthuizen zijn in het verenigd koninkrijk, bijvoorbeeld).

Kunnen we deze leer als puur (tahir) beschouwen in de waarschijnlijkheid dat het geïmporteerd is vanuit islamitische landen of verkregen van slachthuizen waarbij het islamitische manier van slachten is gebruikt, zelfs als zo een waarschijnlijkheid erg zwak is?

Antwoord: Als de waarschijnlijkheid zo zwak is dat het tegenovergestelde meer voor de hand ligt (bijvoorbeeld, 2%) dan zou het zelfs niet overwogen moeten worden. Anderszins (als de waarschijnlijkheid hoog is), is er geen probleem om het als puur te beschouwen (tahir).
Allah weet het beste.

6.Vraag: kledingstukken in het westen worden in vele landen gemaakt (China, India, etc…)en vele leerproducten vermelden niet in het specifiek wat voor soort leer het is. In dit geval, wat is de uitspraak in het dragen van dit soort producten?

Antwoord: Leerproducten zijn onrein (najis) en salat (het gebed) hierin is niet toegestaan, als we weten dat ze gemaakt zijn van de huid van een dier dat niet geslacht is volgens de islamitische wetgeving. Zulke producten worden als rein beschouwd en salat (het gebed) hierin is toegestaan, als er een waarschijnlijkheid is dat deze van de huid gemaakt zijn van een dier die eigenlijk halal is en geslacht is volgens de islamitische wetgeving.

7.Vraag: Zijn meisjes en vrouwen toegestaan om het hele jaar door een zwarte sjaal te dragen, zelfs als het geen Muharram is?

Antwoord: Dit is geen probleem.

8.Vraag: is er enige beperking tot het dragen van een broek met een lange bodem, zodat het onder onze voeten uitkomt?

Antwoord: in het heden, is het concept van hijab de bescheiden bedekking van een moslim vrouw. De vrouw dient haar schoonheid of versieringen niet te laten zien, behalve wat zichtbaar is door ongecontroleerde factoren, zoals de wind die door haar kleren waait, en de bedekking van het hoofd moet zo getrokken worden zodat het de haren bedekt, de nek en de boezem.

Kleding (bescheiden kleding)

1.Vraag: Mag men een film/foto’s bekijken of een gemengde bijeenkomst bijwonen waar er vrouwen zijn zonder Hijaab

Antwoord: Als een maatregel van voorzorg, is het niet toegestaan.

2.Vraag: Ik ben een getrouwde man en ik woon in een gezamenlijk familieappartement met: mijn vader, moeder, grootvader, mijn broertje en mijn oom. Hoe zit het met de hoofddoek van mijn vrouw in het huis?

Antwoord: Jouw vrouw is alleen een mahram voor je vader en grootvader (en niet voor jouw broertje en jouw oom).

3.Vraag: Is het voor een vrouw/meisje toegestaan om het hele jaar (ook buiten Muharram) zwarte kleding en hoofddoek te dragen?

Antwoord: Het is toegestaan.

4.Vraag: Wat zijn de minimale eisen van de Hijab (Islamitische kledij) voor een moslim vrouw?

Antwoord: Een moslim vrouw moet in elk situatie haar lichaam en haar haren bedekken voor een niet-mahram.En als een verplichte voorzorgmaatregel moet ze zich ook bedekken voor een jongen die de puberteit niet heeft bereikt,maar die wel in staat is het onderscheid te zien tussen goed en kwaad, en seksueel opgewonden kan worden. Maar ze hoeft haar gezicht en haar handen tot haar pols niet te bedekken, als het maar niet kan leiden naar een zonde (bijvoorbeeld een slechte blik van een man die slechte bedoelingen heeft). Maar in beide gevallen moet ze bedekt zijn.

5.Vraag: Kan ik mijn Hijab afdoen in gevaarlijke tijden?

Antwoord: Als er reële gevaar dreigt vanwege jouw Islamitische kleding, kun je het als het noodzakelijk is afdoen.

6.Vraag: Wat is de beste kledij volgens de islamitische wetten?

Antwoord: In deze tijd is de Hijab een bedekking die eervol is en bescheidenheid uitstraalt voor een moslimvrouw. Een vrouw mag haar schoonheid en haar versieringen niet laten zien behalve in uitzonderingsgevallen zoals ongecontroleerde situaties, bijvoorbeeld wanneer het hard waait en haar kleren wegwaaien. De hijaab moet de haren, nek en boezem bedekken. De Islam heeft geen vaste stijl van kledij waar moslims aan moeten houden.


Klonen

1.Vraag: Wat is uw uitspraak over het klonen van dieren?

Antwoord: Dat is geen probleem.


Koran

1.Vraag: Mag een vrouw tijdens haar menstruatieperiode de heilige Koran lezen of aanraken?

Antwoord: Ze kan de heilige Koran lezen, met uitzondering van de verzen waarin een verplichte sajdah (buiging) verricht moet worden. Ze mag de Koran(verzen) niet aanraken.

2.Vraag: Mag een man/vrouw die in de jannabah (onreinheid ) toestand is, de heilige Koran lezen?

Antwoord: Dit is toegestaan, met uitzondering van de verzen waarin een verplichte sajdah (buiging) verricht moet worden.

3.Vraag: Wat is de regel bij het geven van de heilige Koran in het Arabisch aan een niet-moslim zodat hij/zij van de Koran en van ons geloof leert?

Antwoord: Indien die persoon de heilige Koran met respect behandelt en hij/zij ervoor zorgt dat de Koran niet najis (onrein) wordt, is er geen probleem.

4.Vraag: Hoe kan iemand een papier met de naam van Allah (swt), de onfeilbarenen/of sommige losse bladzijdes uit de heilige Koran weggooien als het voor ons niet toegestaan is om het papier in de zee of rivier te gooien? We weten niet wat er met het papier zal gebeuren en weten ook niet waar de papieren terecht zullen komen.

Antwoord: Het is niet toegestaan om het papier bij het afval te gooien: dit is niet respectvol. Het is toegestaan hetgene wat er geschreven staat te wissen/gummen, zelfs door gebruik van chemische stoffen. Ook mag je de geschriften versnipperen of in een schone plaats begraven.

 


Kopen en verkopen

1.Vraag: Is het toegestaan om een gravure of standbeeld van een volledig naakte mens (man of vrouw) te kopen? Is het toegestaan om een gravure of een standbeeld van een dier te kopen en het voor decoratie te hangen?

Antwoord: Er is geen probleem in het tweede geval( van een dier). Voor het eerste geval, wanneer het beschouwd wordt als een manier van bevorderen van onfatsoenlijkheid, is het niet toegestaan.

2.Vraag: Mag een moslim persoon wijn of varkensvlees  kopen of verkopen aan niet-moslims? Wat is de fatwa op de inkomsten die men krijgt door het doen van een dergelijke baan?

Antwoord: Het is niet toegestaan om deze dingen te verkopen en het inkomen is niet halal.

3.Vraag: Mijn vraag heeft betrekking totde verkoop en gebruik van ijs dat minder dan 0,5% ethanol type alcohol bevat. Ik heb een ijs-bedrijf gekocht en nu ben ik erachter dat sommige ijs siroop minder dan 0,5% ethanol alcohol-soort bevat. Deze stroop wordt vervolgens gebruikt om ijs te maken. Mijn vraag aan u is: 

Kan ik(een moslim) dit ijs, wat gemaakt is van deze stroop (die minder dan 0,5% ethanol alcohol-soort bevat)verkopen of benuttigen?

Antwoord: Als het niet bedwelmend is, is er geen bezwaar tegen; u kunt het kopen en benuttigen.

4.Vraag: Wat is de fatwa over de verkoop van vlees van een dood dier aan niet-moslims.

Antwoord: Het is niet toegestaan om dit vlees te verkopen, maar u kunt geld van niet-moslims aannemen met de bedoeling het vlees we te gooien.

5.Vraag: Ik run een winkel en heb niet-islamitische klanten die willen dat ik hen alcoholische dranken verkoop. Mag een moslim bedwelmende alcohol kopen en verkopen aan niet-moslims?

Antwoord: Het is niet toegestaan om alcohol te kopen en verkopen.

6.Vraag: Wat is uw mening over zaken en transacties met personen of zelfs bedrijven, die vijandig staan tegenover de Islam en de Islamitische natie? Mogen wij hun producten kopen als we weten dat ze – direct of indirect – de onderdrukking van moslims ondersteunen?

Antwoord: Dit is niet toegestaan( in deze genoemde veronderstelling).

7.Vraag: Wat is uw uitspraak over het kopen en spelen van loten en andere dergelijke kansspelen?

Antwoord: Dit is niet toegestaan.

 


Kunstmatige bevruchting

1.Vraag: Bepaalde omstandigheden eisen het gebruik van inseminatie tussen man en vrouw, om de kans op zwangerschap te vergroten; dit proces van inseminatie vereist het blootstellen van de geslachtsdelen voor de arts. Is dit toegestaan?

Antwoord: Het blootstellen van de geslachtsdelen voor de bovengenoemde reden is niet toegestaan. Echter, als er een noodzakelijk behoefte voor kinderen is en het hebben van kinderen vergthet blootstellen van de geslachtsdelen, dan is het toegestaan. Een voorbeeld van “noodzaak” is wanneer blijvende kinderloosheid een ondraaglijke moeilijkheid wordt voor het paar.

2.Vraag: Soms wordt het sperma van een man bewaard in een spermabank.Is het toegestaan voor een gescheiden moslimvrouw om het sperma van een vreemde mankunstmatig insemineren bij haarzelf,en dit gebeurd met of zonder zijn toestemming en zonder voordracht van een huwelijk contract? Wat is de regelgeving als het sperma van haar ex-man is, en zij van plan was om het te gebruiken tijdens de wacht-periode of daarna?

Antwoord: Het is niet toegestaan voor een vrouw om zich te insemineren met het sperma van een vreemde man. Het is wel toegestaan om dit te doen met het sperma van haar man, zelfs tijdens de wachttijd, maar niet daarna.

3.Vraag: Wat is Ayatollah Sistani’s fatwa (uitspraak) over kunstmatigeinseminatie?

Antwoord: Het is niet toegestaan om een vrouw te insemineren met het sperma van een man, buiten haar eigen man, ongeacht ze getrouwd was. Het maakt niet uit of een man en vrouw wel of niet instemmen met deze handeling. Evenzo als inseminatie door haar echtgenoot of een andere man wordt gedaan.

4.Vraag: Een vrouw werd geïnsemineerd met het sperma van een vreemde man, zij werd zwanger en baarde een baby. Wat is de fatwa over het kind?

Antwoord: Als dit per ongeluk is gebeurd, dat ze per ongeluk bevrucht werd met de zaadcellen van een andere man, dan is er geen ishkal (bezwaar) dat zo’n kind beschouwd wordt als de nakomelingen van de man waarvan de zaadcellen werden gebruikt in de werkwijze.
Indien dit opzettelijk is gedaan en waarschijnlijk de bedoeling is dat het kind beschouwd wordt als de nakomeling van de eigenaar van de sperma, worden alle regels met betrekking tot afstamming en overerving toegepast. Dit is zo omdat hij (het kind) vrijgesteld is van het erfdeel omdat het een nakomeling is van een overspelige relatie. Het kind, het onderwerp van dit artikel, is niet gelijk, omdat de handeling die leidde tot het zwanger worden (zijn zaad), haram is.

5.Vraag: Een bevrucht eicel van een vrouw, werd in de baarmoeder van een andere vrouw ingepland. De foetus werd gedragen en gevoed door de tweede vrouw totdat ze bevallen was van de baby. Behoort het kind tot de eerste of de tweede vrouw?

Antwoord: Hoewel het antwoord alle kanten op kan gaan, is het degene die meer bijdraagt, ofwel; de baby behoort tot de eerste vrouw. In een geval van ihtiyat(uitvoorzorg) kan de tweede optie ook gevolgd worden.

Share.

About Author

Ahlalbayt4iedereen

Wij zijn tot uw dienst! Deel deze informatie a.u.b. met uw vrienden en familie. Heeft u een vraag, opmerking of een klacht? Stuur ons via de contactformulier een email. Wij zullen het snel beantwoorden, Dank U!

Comments are closed.