Onderwerpen ‘G’

0

Gebed achter Soennitische imam Gebeden combineren Gemengd onderwijs | Geschenken | Gezamenlijk gebed | Gokken | Goud | Goudzoekers |


Gebed achter Soennitische imam

1.Vraag: Is het toegestaan om achter een soennitische gebedsleider te bidden?

Antwoord: Dit is toegestaan, maar je moet soerat al-Hamd wel in jezelf reciteren (in een lage stem).


Gebeden combineren

1.Vraag: Waarom voegen Sjiieten de gebeden samen?  Is het toegestaan om dit te doen?

Antwoord: Het is toegestaan om de dhur ( voormiddag) en asr ( namiddag) gebeden samen te voegen, en het is ook toegestaan om het afzonderlijk uit te voeren.  Het is overlevert dat de heilige Profeet (vzmh) zijn gebeden in beide manieren (gecombineerd en afzonderlijk) heeft verricht.  Hij combineerde zijn gebeden zonder dat hij in een dringend geval, zoals een oorlog of storm zat.


Gemengd onderwijs

1.Vraag: wat is de opvatting van Islam wat betreft gemengd onderwijs? Of mannen en vrouwen samen kunnen werken in een organisatie of niet?

Antwoord: Als er angst is om in een zonde te vervallen, is het niet toegestaan.


Geschenken

1.Vraag: Als een persoon rijkdom verkrijgt zonder er voor te werken, zoals, als iemand hem een geschenk geeft, en die rijkdom overschrijdt zijn eigen jaarlijkse uitgaven, moet hij khums betalen op de overschrijding.

Antwoord: Ja, dit is verplicht.


2.Vraag: Een nationale bank (in een Islamitisch land) biedt een project aan zijn klanten waarin een persoon een som geld in bewaring kan stellen van 1.000 dirhams, die ieder moment teruggetrokken kan worden. Zij kondigen aan dat na een periode van tijd, er een loterij getrokken zal worden en de bank een geschenk aan de investeerders zal toekennen. Is het toegestaan om met deze intentie geld te storten?

Antwoord: Neerleggen met de voorwaarde van een geschenk is rente en is derhalve verboden.
Bij voorwaarde wordt er bedoelt dat er geld gestort wordt met de vereiste dat de bank een geschenk moet toekennen. Maar enkel de wetenschap dat de bank het (geschenk) zal toekennen schaadt niet de toelaatbaarheid van de investering en wettigheid van het geschenk.


3.Vraag: Een particuliere bank heeft zijn klanten uitgenodigd om geld te storten in de bank, zeg duizend dirhams die ze ten allen tijde kunnen terugtrekken. Na een bepaalde periode zal de bank een geschenk toekennen aan de investeerders. Is het toegestaan om deel te nemen aan een dergelijk overeenkomst om het geschenk te krijgen?

Antwoord: Het geld storten met de voorwaarde om het geschenk te krijgen is haram. De voorwaarde hier betekent dat je de transactie doet, van het voorwaardelijk storten van het geld op een verbintenis met de bank dat zij het geschenk geven. Als het alleen de kennis betreft dat de bank het geschenk zal geven, zal het de toelaatbaarheid niet schaden om het geld te storten en het aannemen van het toegekende geschenk als halal zijnde.


4.Vraag: Als een persoon mij een geschenk geeft waarover hij geen khums heeft betaald, is het voor mij noodzakelijk om hier khums over te betalen?

Antwoord: Als een persoon een geschenk geeft aan een twaalfer Shia, waarover geen khums is betaald, zal er een vijfde hiervan de verantwoordelijkheid van de schenker zelf zijn, degene die het geschenk krijgt is niet verplicht om iets te betalen.


Gezamenlijk gebed

1.Vraag: Wat is beter, gezamenlijk bidden of individueel bidden?

Antwoord: gezamenlijk bidden (jama’at) heeft de voorkeur op individueel bidden. De voorkeur is sterker bij zonsopgang, zonsondergang en avond gebeden. Een edele overlevering zegt: “een gebed (in congregatie/gezamenlijk) achter een geleerde is als (bidden in) duizend cycli; en achter een afkomstige van Quraish is als (bidden in) duizend cycli.” Als het aantal aanbidders toeneemt, dan neemt de voorkeur (en de beloning) ook toe.


2.Vraag: Ik ben 19 jaar en sinds vijf maanden bekeerd tot de Islam. Mijn vraag is, als beoefenaar van de twaalfers Ja’fari Islam is het toegestaan voor mij om achter een soennitische Imam te bidden voor de Jum’ah (vrijdag) gebed en voor reguliere gezamenlijke gebeden, is het vereist om neer te buigen op een turbah (zand/stukje klei verkregen van zand uit Karbala) in de moskee?

Antwoord: Deelnemen aan vrijdag- en gezamenlijke gebeden van de soennieten is toegestaan in ruimten waar taqiyah (Veinzerij) wordt vereist. Als je niet voor een probleem komt te staan, zou je voor zover mogelijk, neerbuigen op een steen iets anders waar sajda (neerbuiging) op toegestaan is. Neerbuigen op vloerbedekking in het geval van taqiyah (Veinzerij) of uit noodzaak is toegestaan en er geen bezwaar tegen. Maar als je je gebeden niet verricht met hen uit taqiyah (Veinzerij) dan is het niet noodzakelijk om hun gezamenlijke gebeden bij te wonen en je kan je gebeden ook apart verrichten.


3.Vraag: Soms zie ik een groep gelovigen gezamenlijk bidden. Voor zover ik weet heten dit soort gebeden “gezamenlijke gebeden/congregatie gebeden”. Laat me weten wat het procedure van gezamenlijke gebeden is.

Antwoord: Als er twee of meer personen zijn, kunnen zij een gezamenlijk gebed verrichten. De belangrijke vereiste hier is dat de persoon die het gebed leidt (imam) aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Degene die deelnemen aan het gezamenlijk gebed zullen extra thawab (beloning van God) krijgen, vooral wanneer de imam een geleerde is en er meerdere personen deelnemen aan het gezamenlijk gebed.


4.Vraag: Kan iemand een gezamenlijk gebed verrichten achter een soennitische imam met de intentie van Jama’at (gezamenlijk gebed)? En moet men zelf al-Hamd reciteren?

Antwoord: het is toegestaan om samen met hen gezamenlijk te bidden. Hoewel, Het is verplicht voor je om al-Hamd en Surah Tawhid zelf te reciteren – de recitatie zou dan met een lage stem zijn.


5.Vraag: Wat zijn de noodzakelijke kwalificaties van degene die het gebed leidt?

Antwoord: de Imam van het gezamenlijk gebed moet volwassen zijn, geestelijk gezond,  twaalfers shia, adil (rechtvaardig), afkomstig van een legitieme geboorte en met correcte recitatie. Bovendien, als de volgeling een man is, moet de Imam ook een man zijn. Het volgen van een jongen die tien jaar oud is, is een kwestie van ishkal.


6.Vraag: Laat me alstublieft weten of het vrijdag gebed mustahab (aanbevolen) of wajib (verplicht) is en of het genoeg is voor Zuhr(middag) gebed? Alstublieft antwoord met details.

Antwoord: Het vrijdag gebed bevat 2 rak’ats zoals het Fajr (ochtend) gebed. Het verschil tussen deze twee gebeden is dat Namaz-e-Jumuah (het vrijdagsgebed) twee preken ervoor heeft. Namaz-e-Jumuah is wajib takhyiri, dit betekent dat we een keuze hebben in het verrichten van Jumuah gebeden, als de noodzakelijke voorwaarden hiervoor vervult zijn, of om Zuhr gebed te verrichten. Dus als Namaz-e-Jumuah is verricht, is het niet nodig om Zuhr gebed te verrichten.


Gokken

1.Vraag: Is het toegestaan om allerlei soorten kansspelen te spelen op machines (computers), met of zonder een weddenschap?

Aantwoord: Dit niet toegestaan, het komt op hetzelfde neer als normale (niet-elektronische ) gok spellen.


2.Vraag: Sommige spellen die toegestaan zijn bevatten een dobbelsteen. Is het toegestaan om hiermee te spelen?

Aantwoord: Als de dobbelsteen niet als hulpmiddel voor een gokspel is, dan is er geen probleem om het te gebruiken in een geen-gok spel.


3.Vraag: Is de verkoop van gok gereedschap toegestaan?

Aantwoord: Het verkopen van gok gereedschap en apparatuur of instrumenten van verboden amusement, zoals een viool,  is haram.


4.Vraag: Welke spellen zijn haram om mee te spelen?

Aantwoord:Het spelen met gok middelen zoals schaken, backgammon en domino met een weddenschapis haram . Zelfs het spelen met schaken, backgammon (en soortgelijke) zonder weddenschap is haraam. 


Goud

1.Vraag: Wat is de huidige waarde in mithqal of gram van het gewicht van goud, bekend als “Al-himsa”?

Antwoord: Al-Himsa is 1/24 van mithqal as-sayrafi en het laatste is 4.64 gram, dus het gewicht van Al-Himsa zal 0.193 gram zijn.


2.Vraag: Is het voor mannen toegestaan om witte of gele goud te dragen?

Antwoord: Het is niet toegestaan.


3.Vraag: Mag een man een platina(metaal) ring dragen?

Antwoord: Ja, dat mag.


4.Vraag: Is het gebruik van gouden/zilveren manchetknopen, pennen en dasspelden toegestaan?

Antwoord: Geen enkel vorm van gouden sieraden is toegestaan voor de heren.


5.Vraag: Waarom is het gebruik van gouden en zilveren schalen, vorken, lepels en messen haram?

Antwoord: Volgens de Islamitische shariah is eten en drinken in gouden en zilveren borden verboden. Er zijn overleveringen die dit verbieden.


Goudzoekers

1.Vraag: Is het toegestaan om te werken bij Goudzoekers bedrijven?

Antwoord: Het is niet toegestaan om deel te nemen aan zulke zaken/activiteiten.

Share.

About Author

Ahlalbayt4iedereen

Wij zijn tot uw dienst! Deel deze informatie a.u.b. met uw vrienden en familie. Heeft u een vraag, opmerking of een klacht? Stuur ons via de contactformulier een email. Wij zullen het snel beantwoorden, Dank U!

Comments are closed.