Het Protest en Bezwaar van Imam Ali(A) na Saqiefa

0

In de naam van Allah (swt), de Barmhartige de Meest Genadevolle,

Het Protest en Bezwaar van Imam Ali(A) na Saqiefa

 

Vraag: Wanneer de Khilafah in Saqiefa aan iemand anders werd toegewezen, Waarom ging Imam Ali(A) die zich zelf gerechtigd vond niet protesteren? En waarom toonde hij geen enkele reactie zodat zijn voorstanders hem gingen helpen?

Het kritiek en protest van Imam Ali(A) tegen de Khaliefa’s is heel duidelijk en op verscheidene plaatsen in de geschiedenis helder te zien. Het openbaar making van ‘’Dat ik de echte Khaliefa en geinstalleerd ben door de Profeet(S)’’ is compleet en duidelijk te zien in de geschiedenis en Nahjul Balagha.

 

Een aantal  voorbeelden uit Shia en Soenni bronnen:

Ibn Qoetayba Dinawary – Grote soenni geleerde – in het boek Al Imamah wal Siyasah zegt: Het volgende dag wanneer de Khilafah van zijn rechte pad werd ontreelt zei Imam Ali(A) tegen Aboe Bakr en zijn metgezellen: Jullie hebben de Khilafah van ons Ahlalbayt gestolen.

Al Imamah wal Siyasah Li-Ibn Qutayba al Dinawary, Tahqieq al Zayni, V 1, P 18.

In sharh Nahjul Balagha van Ibn Abil Hadied staat geschreven: Een van de dingen die Imam Ali(A) na de Khilafah van Aboe Bakr zei, was dit: Zij hebben mijn recht ontnomen en gestolen, en de Khilafah die aan mij toe behoort en ik daarvoor voorrang had, werd door middel van macht en geweld afgepakt. Sharh Nahjul Balagha Li-Ibn Abil Hadied, V 4, P 104.

In het boek Al Imamah wal Siyasah staat geschreven: Wanneer Qonfodh door Aboe Bakr naar Imam Ali(A) werd gestuurt, zei hij: De Khaliefa van de Profeet(A) roept u. Imam Ali(A) zei: Hoe snel hebben jullie gelogen over de Profeet(S)!

Al Imamah wal Siyasah Li-Ibn Qutayba al Dinawary, Tahqieq al Zayni, V 1, P 19.

Uit de Shi’ah bronnen zullen we alleen uit Nahjul Balagha citeren omdat er dezer dagen sprekers in satelliet zenders het volgende zeggen: ‘’Imam Ali(A) heeft geen bezwaren gemaakt tegen de Khaliefa’s en er was geen enkele probleem tussen hen, en Imam Ali(A) prees en moedigde ze aan!’’

In preek nummer 118 van Nahjul Balagha staat duidelijk: Bij Allah! Ik ben de enige die het recht en voorrang heeft tot Wilayah en Leiderschap over de mensen.

In preek nummer 2 van Nahjul Balagha over de Ahlalbait(A) zegt de Imam(A): Wilayah is alleen speciaal voor Ahlalbait(A) en het testament van de Profeet(S) over opvolgerschap en de erfenis van Wilayah is voor Ahlalbait(A). Nu dat ik de Khalief ben geworden is het recht naar zijn eigenaar gekomen.

In preek nummer 144 van Nahjul Balagha zegt de Imam(A): Leiderschap is alleen speciaal voor Banie Hashem en niet voor de anderen, en degenen die niet van Banie Hashem zijn hebben niet de bekwaamheid en kundigheid voor de Khilafah.

Zelfs wanneer de Imam(A) aan het sterven is, en omdat de Imam(A) zelf als Khaliefa door de Profeet(A) is aangewezen, wijst de Imam(A) zelf de volgende Khaliefa na zich zelf aan. Ik heb vaak in websites gezien dat ze zeggen: Als Imam Ali(A) de khaliefa was, waarom heeft de Imam(A) dan niet gezegd dat na hem Imam Hassan Al-Mujtaba(A) de khaliefa is? Dit is de beste reden dat Imam Ali(A) niet als khalief was aangewezen?! 

Grote soenni geleerden hebben toegegeven: Voor zijn marterlaarsschap, installeerde Imam Ali(A) zijn zoon Imam Hassan(A) als de Khaliefa en Imam van de moslims.

Al Bidaya wal Nihaya Li-Ibn Kathier, V 6, P 279 – Al Aqd al Faried Li-Ibn Abdilbarr, V 4, P 475 – Al Fotoeh, V 4, P 278.

Al deze dingen maken het duidelijk dat Imam Ali(A) zich zelf als de legitieme Khaliefa beschouwde en die anderen als de ontnemers van zijn rechten! En na Imam Ali(A) zelf is zijn zoon Imam Hassan Al-Mujtaba(A) waardig voor de Khilafah.

Dr. Sayyed Muhammad Al Husayni Al Qazwini

Vertaald door PureIslam.NL

Share.

About Author

Ahlalbayt4iedereen

Comments are closed.