Buraq

0

 

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

In de islam zijn er een aantal dieren geweest die een speciale positie hebben gekregen aan de hand van hun belangrijke functies die ze van Allah (swt) hadden gekregen. Zo kennen we bijvoorbeeld het verhaal van de ezel van profeet Uzair (vzmh), de paard (Zuljana)  van imam Hussein (as), de vogels die de Kaba verdedigden tegen het leger van de olifant, de gazellen die bij imam Reza (as) asiel vroegen en de mieren die met profeet Solayman communiceerden. Al deze verhalen zijn indrukwekkende verhalen over dieren die op aarde leefden, net als alle andere dieren. Maar het verhaal van Buraq, de paard van profeet Mohammad (s) is echter iets anders.

Buraq is de hemelse paard uit het paradijs, die profeet Mohammad (s) in opdracht van Allah (swt) op een nacht van Mekka, naar Jeruzalem en de hemel bracht.

Buraq of ook wel bekend in het Arabisch als :’البُراق’ “al-Buraaq” is het dier dat profeet Mohammad (s) ook trouw bleef tot aan de zoveelste hemel. Zijn reis met de profeet werd ook wel bekend als de islamitische hemelvaartsnacht, “Me´raaj”.

Volgens de overleveringen werd Buraq als volgt beschreven:  Een witte lange paard met twee prachtige vleugels. Verder glinsterden zijn ogen als de planeet Venus en tussen zijn ogen stond:  “Er is geen andere God dan Allah en Mohammad is de Gezant van Allah”.  Daarnaast zou Buraq ook verstandelijke vermogens hebben gehad. Ook zou het dier alleen door profeten bereden zijn en kon zelfs met hen communiceren.

Op een nacht verscheen Gabriel de engel van visioen bij profeet Mohammad (s). Profeet Mohammad (s) mocht in die nacht Buraq bestijgen om zo met Gabriel naar Jeruzalem te gaan. Toen ze daar arriveerden bond de profeet het beest vast aan een touw. Na een gezamenlijke gebed met een aantal profeten, besteeg profeet Mohammad (s) het dier weer naar de  Hemel, alwaar hij door de zeven Hemelen reisde.

 

 

Share.

About Author

Ahlalbayt4iedereen

Comments are closed.