Biografie Imam al-Reza (as)

0

Naam: Ali
Titel: al-Reza
Agnomen: Abul Hassan
Vader: Imam al-Kazim (as)
Moeder: Tuktum
Geboortedag: 11e Zilqada 148 AH (Arabische kalender maanden)
Geboorteplaats: Medina
Leiderschapperiode: 30 jaar
Levensjaren: 55 jaar
Overleden: Eind Safar 203 AH (Arabische kalender maanden)
Begraafplaats: Mashad, Iran.


In de naam van Allah, de Barmhartige de Genadevolle

Imam al-Reza (a.s.) is de achtste Imam. Hij werd geboren op 11de van Zi al-Qa’adah 148 volgens de islamitische kalender, gelijk aan 29 december 765 n. Chr. in Medina. De vader van Imam al-Reza (a.s.), Imam Musa al-Kazim (a.s.) was de zevende Imam. Hij noemde zijn pasgeboren zoon naar zijn heroïsche voorvader Ali (a.s.). De pasgeboren zoon van hem had naast de naam Ali ook de titels al-Reza en Abul-Hassan. Imam Musa al-Kazim (a.s.) heeft gedurende zijn Imamat[?] zijn zoon “Ali” expliciet benoemd tot zijn opvolger en voortzetter van de hogelijke taak van “Imamat”. Op 25ste van Rajab 183 islamitische kalender, gelijk aan 1 september 799 n. Chr. werd Imam Musa al-Kazim (a.s.) door de laaghartige Abbasid kalief genaamd Harun al-Rashid in de gevangenis vergiftigd en op deze manier omgebracht. Na de troosteloze dood van zijn vader werd Imam al-Reza (a.s.), op vijfendertigjarige leeftijd de nieuwe Imam. Imam al-Reza (a.s.) bekleedde de heilige positie van Imamat gedurende een periode van twintig jaren. De eerste tien jaren was hij Imam in de periode van de heerschappij van Harun al-Rashid. De tien daaropvolgende jaren tijdens de heerschappij van Amin en uiteindelijk Mamun, allebei zoons van Harun al-Rashid.

Na de dood van Harun al-Rashid raakten zijn twee zoons in conflict om de positie van heerschappij. Het conflict liep uiteindelijk zo hoog op dat het eindigde in een bloedige oorlog. Amin verloor van zijn broer Mamun en werd omgebracht door zijn eigen broer welke het kalifaat bezette. De nieuwe kalief Mamun was net als alle andere Ummaya en Abbasid heersers bang van de Imams, aangezien de Imams bekend stonden als de waarheidsprekers en werkelijke opvolgers van profeet Mohammad (s.a.a.s.). Hierdoor werden de hogelijke Imams door de verschillende Ummaya en Abbasid kaliefen voortdurend vervolgd en gemarteld. Mamun bedacht een nieuwe oplossing dan alle andere kaliefen om de Imam van zijn tijd onder eigen beheersing te kunnen houden. Hij nodigde Imam al-Reza (a.s.) uit om naar Marv te komen, de stad waar zijn kalifaat zetelde. Hiermee probeerde hij een valse en bedrieglijke vriendschap te sluiten met de hogelijke Imam (a.s). Op deze manier zou hij ook gebruik kunnen maken van de heilige en zuivere positie van Imam al-Reza (a.s.). Bovendien had hij naar zijn inziens wijze ‘het gevaar’ onder zijn eigen beheersing. Uiteraard had de Imam, door de wijsheid die hij door Allah (swt) had gekregen, door wat de intentie van Mamun was. Imam al-Reza (a.s.) weigerde het verzoek van Mamun om mee te gaan naar Marv. Desondanks werd hij onder dwang van Medina naar Marv overgeplaatst. Bij zijn vertrek sprak Imam al-Reza (a.s.) de leden van zijn familie en zijn goede aanhangers toe dat dit zijn laatste reis zal zijn. Hij had aanbevolen om tranen te laten voor hem want hij zal nooit meer terug kunnen keren. Imam al-Reza (a.s.) nam bewust niemand van zijn familieleden mee naar Marv. Hij wilde de mensen op deze manier op de hoogte stellen van zijn ballingschap.

Mamun had de reisroute van Imam al-Reza (a.s.) vooraf bepaald. Onderweg werd de hogelijke Imam (a.s.), tot verbazing van Mamun en zijn onderdanen, hartelijk ontvangen door de inwoners van verschillende dorpen en steden.

In Neyshabur bijvoorbeeld sprak Imam al-Reza (a.s.) een van zijn waanzinnige ahadith[?] uit voor een menigte van 120.000 mensen, onder wie de meeste geleerd en onderwezen waren. Deze historische en meest beroemde toespraak van Imam al-Reza (a.s.) is bekend als “Silsilat al-Dhahab”. Imam al-Reza (a.s.) heeft in deze toespraak bevestigd dat het aanbidden van Allah (swt) op de meest correcte manier plaats kon vinden door het volgen van het pad van Imamat.

Imam al-Reza (a.s.) werd in Marv verwelkomd door de kalief zelf, zijn eerste vizier Fazl ibn Sahl en een aantal andere edelen van de Abbasi-stam. Nadat een aantal dagen waren verstreken van de aankomst van de Imam (a.s.) in Marv, begon Mamun zijn andere plannen te verwezenlijken. Zo bood Mamun eerst zijn kaliefschap aan Imam al-Reza (a.s.). Omdat de heilige Imam (a.s.) ook deze kwade plannen van Mamun doorhad, weigerde hij het voorstel aan te nemen. Vervolgens bood de kalief zijn opvolgerschap te accepteren. Wanneer Imam al-Reza (a.s.) dit voorstel ook weigerde, werd Mamun woest en bedreigde hem anders uit de weg te ruimen. De Imam (a.s.) stelde dat de mens niet moedwillig en bewust zich ten dood mag ingeven. Aldus accepteerde hij het aanbod van Mamun. Echter had hij een aantal voorwaarden, zoals geen inmenging met de regerende werkzaamheden en benoemingen en ontslag van de regeringsambten.

Mamun was zeer ontsteld door de wijsheid en geleerdheid van Imam al-Reza (a.s.) en wilde een situatie creëren waarbij het tegendeel bewezen kon worden. Aldus organiseerde hij verschillende sessies van debatten in zijn eigen koninklijke paleis tussen de Imam (a.s.) en verschillende beroemde geleerden van andere religies. Nadat alle geleerden hun verschillende opvattingen uitspraken over religieuze kwesties begon Imam al-Reza (a.s.) met zijn toespraken. Aan het einde van elk debat werd al snel de wijsheid en wetenschappelijke status van de heilige Imam (a.s.) erkend door zijn (geleerde) tegenstanders. Imam al-Reza (a.s.) leidde de moslims naar het rechte pad en verwijderde de afwijkende en verkeerde opvattingen van de antagonisten die de ware Islam probeerden te vervormen.

 

561594_10151617050828230_929696542_n

De wrede kalief werd steeds meer bevreesd voor de alsmaar toenemende populariteit van Imam al-Reza (a.s.) onder de bevolking. Deze toenemende angst van Mamun en zijn grote liefde voor macht en heerschappij leidden tot het nemen van het besluit om de Imam om te laten brengen. Eerst nam hij Imam al-Reza (a.s.) gevangen in een dorp genaamd Sarakhs onderweg naar Bagdad. Vervolgens werd de heilige Imam (a.s.) meegenomen naar Sanabad en opgesloten in het paleis van Humaid bin Qahtabah. Tijdens het ochtendgebed van de laatste dag van Safar 203 islamitische kalender werd de heilige Imam (a.s.) vergiftigd door Mamun zelf. In de avond van diezelfde dag steeg de heilige ziel van Imam al-Reza (a.s.) naar de hemel. De Imam (a.s.) werd in eenzaamheid in dezelfde nacht nog begraven in het paleis. De kleine dorp die Sanabad vervormde al snel in een grote stad door de bedevaartsoorden naar het heilige graf van Imam al-Reza (a.s.). Deze stad wordt nu Mash’had al-Reza genoemd en staat vooral bekend als de stad Mashad.


 

Imamat is een arabisch woord voor sociaal religieuze leiderschap van Ali ibn Abu-Taleb (a.s.), de schoonschoon van de profeet Mohammad (vzmh.). Ali (a.s.) was de eerste Imam en zijn opvolgers waren zijn zoons tot aan negen generaties na hem.

Ahadith is het meervoud van het Arabische woord “hadith” wat betekent: toespraak en raadgeving door de heilige personen binnen de Islam religie.

Share.

About Author

Ahlalbayt4iedereen

Wij zijn tot uw dienst! Deel deze informatie a.u.b. met uw vrienden en familie. Heeft u een vraag, opmerking of een klacht? Stuur ons via de contactformulier een email. Wij zullen het snel beantwoorden, Dank U!

Comments are closed.