Beste voorbeeld

0

 

In de naam van Allah, de Barmhartige de Meest Genadevolle,

“Voorwaar, gij hebt in de Profeet van Allah een prachtig voorbeeld voor ieder die Allah en de laatste Dag vreest, en die Allah vaak herdenkt.” (soera Al Ahzaab 33, vers 21)

لَقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِیۡ رَسُوۡلِ اللّٰہِ اُسۡوَۃٌ حَسَنَۃٌ لِّمَنۡ کَانَ یَرۡجُوا اللّٰہَ وَ الۡیَوۡمَ الۡاٰخِرَ وَ ذَکَرَ اللّٰہَ کَثِیۡرًا ﴿ؕ۲۱

In bepaalde stromingen binnen de islam, zijn ze van mening dat de heilige profeet wel eens fouten maakte en net als de gewone mensen misleidende daden kon verrichten. Profeet Mohammad(vzmh) wordt regelmatig in die stromingen gepresenteerd als een veroveraar die vooral voor zijn profeetschap een onzeker persoon was en tijdens zijn profeetschap een figuur met veel lusten en erg vergeetachtig was in religieuze daden.

Dit zorgt er natuurlijk voor dat veel niet-moslims een verkeerd beeld schetsen van hem. Vooral zijn onzekerheid en lust wordt bespot

De meest geliefde dienaar met de hoogste status bij Allah(swt) is profeet Mohammad(vzmh). In de islam is deze profeet ook wel de laatste profeet die gezonden is door Allah(swt), voor de hele mensheid. Men zou zich afvragen waarom deze dienaar als aller beste dienaar van Allah(swt) wordt gezien in de islam? Dat heeft dus verschillende redeneren  en een van die redenen is dat profeet Mohammad(vzmh) als laatste boodschapper van Allah(swt), met het beste boodschap moet komen. Aangezien de boodschap van de vorige profeten werd vervaagd door hun eigen volk, was de komst van profeet Mohammad(vzmh) noodzakelijk. Dit is natuurlijk de grootste en moeilijkste verantwoordelijkheid die hij moest verdragen aan zijn volk (hele mensheid).

Een van die moeilijke verantwoordelijkheden was dus zijn leiderschap. Volgens de leer van sjia islam, moet een leider die door Allah(swt) gekozen wordt, ook feilloos zijn van zondes. Indien de leider die door Allah(swt) gekozen wordt niet feilloos is, kan de gemeenschap die de leiding krijgt van hem niet het juiste pad op zuivere wijze volgen. Elke fout van die leider kan als gevolg voor een foute leiding zorgen. Elke verkeerde daad, kan een verkeerd voorbeeld zijn. Vandaar dat profeet Mohammad(vzmh) de ideale voorbeeld was. Sjia islam is dus van mening dat Allah(swt) rechtvaardig is in zijn keuze op het juiste pad voor de islamitische gemeenschap.

En toen Abrahams Heer hem met zekere opdrachten beproefde en Abraham deze vervulde, zei Hij: “Ik zal u tot Imam (leider) der mensen maken”. Abraham vroeg: “En ook onder mijn nakomelingen?” Hij zei: “Mijn verbond betreft de overtreders niet”. (Soera Albaqara, 124)

Aan de hand van deze vers kunnen we zien dat Allah(swt) alleen leiderschap aan degenen geeft die niet tot de overtreders behoren. En aangezien profeet Mohammad(vzmh) een nakomeling van profeet Abraham(vzmh) is en ook is verklaard tot de laatste en de beste profeet, dan verwachten we dat deze vers ongetwijfeld ook is bestemd voor hem en zijn nakomelingen die zijn les hebben gevolgd. Deze vers wordt dus net als een puzzel bevestigd in een andere vers uit de koran. Zie bijvoorbeeld hoe duidelijk Allah(swt) de Ahlalbayt, waar de profeet samen met zijn dochter Fatima Al Zahra(sa), Ali ibn Abi Taleb(a) en hun zoons Hassan(a) en Hussein(a), letterlijk feilloos worden verklaard. (Soera Al Ahzaab, vers 33)

 

Gehoorzaamheid naar de profeet

“En wat de boodschapper u ook moge geven, neemt het en wat Hij u ook verbiedt, onthoudt u daarvan.” (soera Al Hasjr 59, vers 7)

مَاۤ اَفَآءَ اللّٰہُ عَلٰی رَسُوۡلِہٖ مِنۡ اَہۡلِ الۡقُرٰی فَلِلّٰہِ وَ لِلرَّسُوۡلِ وَ لِذِی الۡقُرۡبٰی وَ الۡیَتٰمٰی وَ الۡمَسٰکِیۡنِ وَ ابۡنِ السَّبِیۡلِ ۙ کَیۡ لَا یَکُوۡنَ دُوۡلَۃًۢ بَیۡنَ الۡاَغۡنِیَآءِ مِنۡکُمۡ ؕ وَ مَاۤ اٰتٰىکُمُ الرَّسُوۡلُ فَخُذُوۡہُ ٭ وَ مَا نَہٰىکُمۡ عَنۡہُ فَانۡتَہُوۡا ۚ وَ اتَّقُوا اللّٰہَ ؕ اِنَّ اللّٰہَ شَدِیۡدُ الۡعِقَابِ ۘ﴿۷

Bij wijze van spreken de profeet maakt toch wel verkeerde beslissingen en dus ook fouten, dan zijn de gelovigen die hem volgen in zijn voorbeeld gevende positie, toch ook mee gegaan in die fout? Zou Allah(swt) dan de gelovigen misleiden van een leider die verkeerde beslissingen neemt? In het onderstaande vers zien we antwoord op deze vraag. En het antwoord is ook afkomstig van de Koran zelf. Profeet Mohammad(vzmh) zegt het volgende:

‘Ik volg alleen hetgeen mij van mijn Heer wordt geopenbaard’.” (soera Al ‘Araf 7, vers 203)

وَ اِذَا لَمۡ تَاۡتِہِمۡ بِاٰیَۃٍ قَالُوۡا لَوۡ لَا اجۡتَبَیۡتَہَا ؕ قُلۡ اِنَّمَاۤ اَتَّبِعُ مَا یُوۡحٰۤی اِلَیَّ مِنۡ رَّبِّیۡ ۚ ہٰذَا بَصَآئِرُ مِنۡ رَّبِّکُمۡ وَ ہُدًی وَّ رَحۡمَۃٌ لِّقَوۡمٍ یُّؤۡمِنُوۡنَ ﴿۲۰۳

Bij het bovenstaande vers uit de heilige koran zien we vervolgens dat er letterlijk in de koran staat, dat de profeet niks anders doet dan Allah’s wil. Hiermee hebben we dus een feit uit de koran dat Allah’s wil geen verkeerde wil is en uiteindelijk begaat de profeet ook geen fouten aangezien Allah(swt) nooit fouten maakt in zijn keuzes.

 

Conclusie:

Indien de heilige profeet toch nog tegen het Goddelijke wet in ging, dan was dit het gevolg van zijn tegenstrijdigheid:

 “En indien hij enige woorden in Onze naam had uitgedacht, Dan zouden Wij hem zeker bij de rechter hand hebben gegrepen. En daarna zijn levensader hebben afgesneden, En geen uwer zou ons van hem hebben kunnen tegenhouden.” (soera Al Haaqqa 69, vers 44 – 47)

وَ لَوۡ تَقَوَّلَ عَلَیۡنَا بَعۡضَ الۡاَقَاوِیۡلِ ﴿ۙ۴۴

لَاَخَذۡنَا مِنۡہُ بِالۡیَمِیۡنِ ﴿ۙ۴۵

ثُمَّ لَقَطَعۡنَا مِنۡہُ الۡوَتِیۡنَ ﴿۫ۖ۴۶

فَمَا مِنۡکُمۡ مِّنۡ اَحَدٍ عَنۡہُ حٰجِزِیۡنَ ﴿۴۷

 

 

 

394879_396198617140666_2015935911_n

 

 

 

Share.

About Author

Ahlalbayt4iedereen

Comments are closed.